Nationaal Programma Onderwijs

Bijlage 2 – Leerstrategieën Leerstrategie – begrip wikibooks.org Een leerstrategie is een aanpak die, naar inschatting van de lerende, het bereiken van leerdoelen vergemakkelijkt. Deze aanpak bestaat uit vaardigheden, leeractiviteiten en leermiddelen die door de lerende op een bepaalde manier worden gecombineerd en gereguleerd. Bij een leerstrategie horen de stappen die je zet om je leerdoel te bereiken, zoals het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis en het gebruiken van voorbeelden om dingen te onthouden. Leerstrategieën stellen je in staat je eigen leerproces te sturen en je eigen motivatie om te leren op peil te houden. In het boek Effectiever leren met leerstrategieën (2015) beschrijft Pieternel Dijkstra de uit wetenschappelijk onderzoek gebleken veertien leerstrategieën die je kunt inzetten om effectiever te leren. In de mindmap hieronder zie je welke leerstrategieën dit zijn en hoe zij in de cursus ‘Actief leren leren’ (A) en/of ‘Snel leren = leuk leren’ (S) zijn verwerkt. Op de volgende pagina zie vind je een mindmap met de veertien leerstrategieën van Pieternel Dijkstra en op welke manier hier in de cursus ‘Actief leren leren’ (A) en/of ‘Snel leren = leuk leren’ (S) aan wordt gewerkt. Alle onderdelen komen ook terug in de all-in one mentormethode Studielift123. 16

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=