Nationaal Programma Onderwijs

3. Hoe kun je leerlingen uitdagen om voor bepaalde specifieke leertaken hun zelfregulatie en metacognitie te ontwikkelen? 4. Hoe kun je in de klas gesprekken over metacognitie stimuleren, gerelateerd aan het doel en de inhoud van de les? 5. Welke training heb je nodig om je kennis en begrip van deze interventies te vergroten? Heb je ook andere professionele trainingen overwogen, die op andere scholen aantoonbaar effectief zijn gebleken? ‘ Bij de een-op-een begeleiding en instructie in kleine groepen richt het aanbod van Studielift zich op het trainen van mentoren, docenten en (studie)begeleiders binnen de scholen, zodat de opgedane kennis op de school blijft en de nieuwe vaardigheden structureel en langdurig kunnen worden aangeboden aan leerlingen ’ Een-op-een-begeleiding Gemiddeld effect (5 maanden leerwinst), sterk bewijs, hoge kosten Bij een-op-een-begeleiding geeft een leerkracht/docent, onderwijsassistent/instructeur of een andere volwassene een leerling intensieve individuele begeleiding. Dat kan buiten de normale lessen, als aanvulling op het onderwijs, bijvoorbeeld als onderdeel van Uitbreiding onderwijs of tijdens een Zomerschool, of als vervanging van andere lessen. Studies waarin een-op-een-begeleiding wordt vergeleken met Instructie in kleine groepen laten wisselende resultaten zien. In sommige gevallen leidt een-op-een-begeleiding tot meer verbetering, maar in andere gevallen blijkt instructie in groepjes van twee of drie net zo effectief of zelfs effectiever. De uiteenlopende resultaten kunnen erop wijzen dat vooral het lesgeven in heel kleine groepjes bijdraagt aan het positieve effect en dat de grootte van de groep (één of iets meer leerlingen) er minder toe doet. Bovengenoemde interventies uitgevoerd onderwijsassistenten/instructeurs of vrijwilligers kunnen waardevol zijn, maar zijn minder effectief dan interventies door ervaren en speciaal daarvoor opgeleide leerkrachten/docenten. Die hebben doorgaans bijna twee keer zo veel effect. Als de instructie door vrijwilligers of onderwijsassistenten/instructeurs wordt gegeven, is het raadzaam om hen te trainen en met een gestructureerde opzet te laten werken. Denk aan het volgende voor je deze interventie toepast in je leeromgeving: 1. Een-op-een-begeleiding is een heel effectief middel om leerlingen achterstanden te laten inlopen, maar het is vrij duur. Heb je in plaats daarva n Instructie in kleine groepen overwogen, en het effect daarvan te evalueren? 2. Instructie zal eerder effect hebben als het een aanvulling is op het normale onderwijs en expliciet is gekoppeld aan wat er in de les wordt behandeld. 3. Heb je nagedacht over hoe je leerlingen en leerkrachten/docenten gaat begeleiden om ervoor te zorgen dat het effect blijvend is, ook tijdens de normale lessen? 4. Een-op-een-begeleiding door onderwijsassistenten/instructeurs is waarschijnlijk vooral zinvol als zij ervaren zijn en daarvoor trainingen hebben gevolgd. Welke trainingen en begeleiding ga je aanbieden? 5. Een-op-een-begeleiding door onderwijsassistenten/instructeurs is grondig geëvalueerd en effectief bevonden. Als je overweegt een interventie in te kopen, zijn deze dan een optie? 3

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=